Четврти степен
Подручје рада: ЕКОНОМИЈА, ПРАВО И АДМИНИСТРАЦИЈА
План и програм - економски техничар
Економски техничар је образовни профил четвртог степена у којем се образују ученици који показују интересовање према друштвеним наукама. Поред општеобразовних предмета, ученици стичу стручна, теоријска и практична знања о економији.
Практичне вештине, неопходне за обављање свих послова за које се школују ученици стичу у виртуелном предузећу, које се оснива у оквиру наставног предмета економско пословање и изводи се у специјално опремљеном школском кабинету. У виртуелном предузећу се симулирају послови кроз рад у три службе: набавна, продајна и рачуноводствена служба. Кроз симулацију пословања ученици имају прилику да повежу знања стечена у оквиру стручних предмета и на тај начин добију целовиту слику о пословању предузећа.
По завршетку четворогодишњег школовања ученици стичу звање економски техничар, након чега имају могућност да наставе школовање у вишим и високим школама или да се запосле у многим гранама привреде (у банци, у осигурању, књиговодственим агенцијама...).
Послови на којима економски техничар може да ради су: послови у области књиговодства, рачуноводства, финансија, благајнички послови, маркетинг. Већина послова се обавља на рачунарима, за шта се оспособљавају на часовима више стручних предмета у кабинетима опремљеним за све захтеве модерног канцеларијског пословања.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: одговорност, уредност, тачност, ажурност, систематичност и развијене комуникацијске вештине.
Подручје рада: ЕКОНОМИЈА, ПРАВО И АДМИНИСТРАЦИЈА
План и програм - финансијско-рачуноводствени техничар
Финансијско-рачуноводствени техничар је образовни профил четвртог степена у оквиру ког ученици стичу знања и вештине за вршење послова из области јавних и пословних финансија, као и рачуноводствене послове, према дефинисаним процедурама и уз поштовање правне регулативе.
Практичне вештине, неопходне за обављање свих послова за које се школују ученици стичу у виртуелном предузећу, које се оснива у оквиру наставног предмета финансијско рачуноводствена обука и изводи се у специјално опремљеном школском кабинету. У виртуелном предузећу се симулирају послови кроз рад у три службе: набавна, продајна и рачуноводствена служба. Кроз симулацију пословања ученици имају прилику да повежу знања стечена у оквиру стручних предмета и на тај начин добију целовиту слику о пословању предузећа.
По завршетку школовања у овом образовном профилу ученици су оспособљени као финансијски референти, сарадници рачуноводства и књиговодства, порески службеници, референти за акцизе, референти за таксе, рачуноводствени и књиговодствени службеници, финансијски службеници, службеници за обрачун зарада. Такође, могу се одлучити и за наставак школовања на некој од високих школа или факултета.
Послови на којима финансијско-рачуноводствени техничар може да ради су: обрачунавање и плаћање јавних прихода и расхода, припрему података и пружања информација за утврђивање финансијске позиције предузећа, вођење рачуноводствене евиденције у складу са законским прописима. Већина послова се обавља на рачунарима, за шта се оспособљавају на часовима више стручних предмета у кабинетима опремљеним за све захтеве модерног канцеларијског пословања.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: тачност, ажурност, уредност, одговорност, сарадљивост и систематичност.
Подручје рада: ЕКОНОМИЈА, ПРАВО И АДМИНИСТРАЦИЈА
План и програм - комерцијалиста
Комерцијалиста је образовни профил четвртог степена у коме ученици стичу знања о пословима свих сектора велетрговинског и спољнотрговинског предузећа. У оквиру стручних предмета ученици уче процедуру набавке и продаје робе на унутрашњем и страном тржишту, да обављају послове евиденције робе, као и послове кореспонденције са пословним партнерима у земљи и иностранству.
Практичне вештине, неопходне за обављање трговинских послова ученици стичу у виртуелном предузећу, које се оснива у оквиру наставног предмета обука у виртуелном предузећу и изводи се у специјално опремљеном школском кабинету. У виртуелном предузећу се симулирају послови из области велетрговине и спољне трговине кроз рад у четири службе: набавна, продајна, складишна и финансијско рачуноводствена служба. Кроз симулацију пословања ученици имају прилику да повежу знања стечена у оквиру стручних предмета и на тај начин добију целовиту слику о пословању трговинских предузећа.
Ученици који упишу овај образовни профил биће у прилици да током школовања: посећују разне сајмове, учествују на сајмовима виртуелних предузећа, да се кроз практичну наставу упознају са радом и функционисањем привредних друштава, и да већину школског програма савлађују кроз примере из праксе, тј. реалног професионалног живота.
Ученици који желе да наставе школовање, у прилици су да практична знања користе као добра основа за високо стручно образовање или да се запосле као комерцијалиста на терену.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: комуникативност, љубазност, преговарачке способности, толерантност, познавање страних језика, сналажљивост и динамичност.
Подручје рада: ТРГОВИНА, УГОСТИТЕЉСТВО И ТУРИЗАМ
План и програм - туристички техничар
Туристички техничар је образовни профил четвртог степена. Поред општеобразовних предмета, ученици стичу стручна, теоријска и практична знања о туризму, агенцијском и хотелијерском пословању, историји уметности, туристичкој географији.
Практичне вештине, неопходне за обављање агенцијских и хотелијерских послова ученици стичу у оквиру наставног предмета агенцијско и хотелијерско пословање и изводи се у специјално опремљеном школском кабинету. На часовима симулирају ситуације из ове области. Кроз симулацију пословања ученици имају прилику да повежу знања стечена у оквиру стручних предмета и на тај начин добију целовиту слику о пословању предузећа из области туризма и угоститељства.
Ученици који упишу овај образовни профил биће у прилици да током школовања: посећују разне сајмове, учествују на сајмовима виртуелних предузећа, да се кроз практичну наставу упознају са радом и функционисањем туристичких агенција, хотела и других смештајних објеката, предузећа која се баве транспортом људи. Значајан део школског програма уче на блок настави, професионалној пракси која се одвија и у школи и одговарајућим привредним организацијама из ове области.
Овај смер је одличан за све којима класичан канцеларијски посао није примамљив, већ желе да се баве нечим динамичним, новим и другачијим. Савршен је за оне који воле да упознају друге културе и различите људе као и да своје знање деле са другима.
Ученици који желе могу да наставе школовање на вишим и високим школама или да се запосле као агенти, рецепционери, организатори разних догађаја.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: комуникативност, љубазност, вештине преговарања, одговорност, познавање страних језика, динамичност, добре организационе способности.
Трећи степен
Подручје рада: ТРГОВИНА, УГОСТИТЕЉСТВО И ТУРИЗАМ
Трговац је образовни профил трећег степена. Овај профил уписују ученици који желе да за три године школовања стекну довољно знања и вештина из области трговине и економије, да могу одмах да почну да раде после завршетка школе или уколико се предомисле наставе школовање на одговарајућим високим струковним школама.
Циљ стручног образовања је да ученици стекну све вештине и знања за професионално обављање посла. У првом разреду једном недељно, а у другом и трећем разреду по два пута недељно часови практичне наставе се одвијају у трговинским објектима где ученици у пракси имају прилику да провере своја знања у обављању трговинских послова.
Наставни садржаји из стручних предмета усмерени су да будући трговци по завршетку школовања знају и умеју да обављају послове попут: пријема, смештаја и чувања робе у трговинским објектима пријема и услуживања купаца, размеравање и паковање робе, аранжирање излога, наплата продате робе, да овладају етиком и пословним бонтоном.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: комуникативност, љубазност, толерантност, сналажљивост и динамичност.
Подручје рада: ТРГОВИНА, УГОСТИТЕЉСТВО И ТУРИЗАМ
Конобар је образовни профил трећег степена. Конобари послужују храну и пиће у угоститељским објектима. Пошто од гостију приме наруџбе, преносе их особљу у кухињи или на шанку и воде рачуна о томе да госте што брже и што квалитетније угосте.
Током свог трогодишњег образовања ученици образовног профила конобар обављају професионалну праксу као и блок наставу у ресторанима и другим угоститељским објектима.
Конобарско занимање укључује и друге послове везане уз послуживање гостију, као што су постављање столова и њихово поспремање након употребе, испостављање рачуна и наплата услуга. Независно о томе раде ли у ресторанима који припремају јела по наруџби, у ресторанима који нуде храну припремљену брзо или у кафе баровима.
Будући да су конобари у сталном и непосредном контакту с гостима и како репутација угоститељскога објекта у којем раде увелико зависи од њих, од њих се не очекује само коректна услуга него и то да госту боравак учине што угоднијим. Управо из тога произлазе разлике у обављању конобарског посла. У неким угоститељским објектима што зависи од врсте и категорије објекта; од конобара се захтева и обављање посебних послова, као што су дочекивање гостију на улазу у локал, пратња до стола, придржавање столице при седању, помоћ при одлагању гардеробе те саветовање при одабиру јела (специјалитета куће).
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: комуникативност, услужност, љубазност, тачност и брзина.
Подручје рада: ТРГОВИНА, УГОСТИТЕЉСТВО И ТУРИЗАМ
Кувар је образовни профил трећег степена. Кувари припремају све врсте топлих и хладних јела, врше избор и припрему намирница, одређују начин припремања (кување, печење, пржење и друго), као и сервирање јела.
Током свог трогодишњег образовања ученици образовног профила кувар обављају професионалну праксу као и блок наставу у ресторанима и другим угоститељским објектима.
На основу прописа и захтева угоститељског објекта у коме раде кувари састављају јеловнике, наручују намирнице и преузимају наручену робу, складиште је и чувају од кварења.
Избором овог профила, ученици ће стећи знања и вештине у свим сегментима угоститељских послова, водећи рачуна о принципима правилне исхране и њиховој практичној примени, врше избор потребних намирница. Ученици овог образовног профила стичу, теоријска и практична знања; начин прераде и чувања намирница и готових производа; припремање јела, пића и напитака и њихово сервирање; санитарно- хигијенски услови рада у кухињи.
Пожељне особине ученика који уписују овај образовни профил су: брзина, способност, маштовитост, организационе способности, развијено чуло укуса и мириса, уредност, склоност ка тимском раду.